”En dåres försvarstal”

Först vill jag bara påpeka att för de flesta av mina vanliga läsare är detta inlägg nog rätt irrelevant. Det gäller en helt annan blogg vars läsare jag tillfälligt får besök av och som förtjänar en förklaring på vissa saker.

***

Jag tog för en tid sedan på mig att ”spökskriva” en blogg för en av mina närmaste vänner (”J”) som tillsammans med en annan tjej (”A”, som jag inte känner) skulle klättra i berg. Det var en blogg som var tänkt som en kul läsning för den närmaste vän- och bekantskaps-kretsen, som på så sätt skulle kunna följa händelsen. Bloggen var aldrig listad eller länkad någonstans utan adressen till bloggen gavs till en mycket liten, begränsad grupp av närstående. Att det var en blogg som skulle vara begränsad till den närmaste vänkretsen, där jag själv också kände de flesta potentiella läsarna var anledningen till att jag, som inte vet något om klättring, fick frågan och en förutsättning för att jag åtog mig detta. Jag fick små, korta, fragmentariska och väldigt sporadiska sms och satellit-telefonrapporter från bergen och försökte utifrån dessa skriva så intressant och levande jag kunde för, som jag trodde, en handfull släkt och vänner. Det gick visst inget vidare.

nooo

Av för mig helt okända anledningar fick bloggen spridning långt utanför tänkta läsekrets och blev synad i sömmarna av riktiga och duktiga experter på berg och klättring. Jag hade inte alls kunskaper på området och trots att jag redan i ett tidigt skede skrev att de bilder jag tänker illustrera bloggen med inte skulle vara från just detta tillfälle så har bilderna, som jag dels tagit från nätet och dels fått av vänner från tidigare liknande tillfällen, analyserats in i minsta pixel.

Det var aldrig tänkt att nå ut till ”allmänheten”. Jag försökte skriva intressant och spännande för de närmaste vännerna . Jag har illustrerat med bilder från helt andra tillfällen, men aldrig påstått att det var från detta tillfälle. Jag har behandlat bilderna så dom skulle passa det jag skrev om, men aldrig på ett enda ställe skrivit att bilderna var ”autentiska” från det aktuella tillfället utan istället redan tidigt i bloggen tydligt angivit att det inte skulle vara det.

Jag kan bara säga att jag verkligen inte haft för avsikt att föra någon bakom ljuset, bara skriva en kul blogg för en liten begränsad grupp av vänner och bekanta. Det är självklart så att om jag ens misstänkt att det skulle bli så stor spridning på bloggen insett att min obefintliga kunskap på området skulle bli förödande. Det visste jag inte, det anande jag inte och det är klart att jag ångrar mig nu. Men gjort är gjort och jag vet inte vad kan göra annat än be de vars bilder jag tagit utan lov om ursäkt.

När det gäller bildernas upphovsmän har jag gjort allt jag kunnat för att få kontakt med dom och i flera fall lyckats och har förklarat situationen och när det gäller alla de läsare, som texten inte alls var ämnad för, men som på något vis känner sig ”lurade” kan jag bara säga att det naturligtvis aldrig var mitt uppsåt och garantera att jag aldrig kommer att ta på mig liknande uppdrag som jag helt uppenbart inte kan sköta korrekt.

regretfunny-b5afb9f39fc9c8a23c0692f08f091089_h

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till ”En dåres försvarstal”

  1. Ylva skriver:

    Som vanlig läsare av din/Johannas blogg är jag ypperligt nöjd med information och kuriosa som du förmedlat. Punkt för mig.

    //Ylva

  2. Egoinas mamma skriver:

    Ojdå! Jag vet inte vad du pratar om egentligen, men jag gillar dig och dina kommentarer utifrån DENNA bloggen! 😀

  3. ballonsaft skriver:

    Av alla jag känner är du verkligen en av dem som aldrig med flit eller ens alls skulle trampa någon på tårna, skada eller sätta någon i skiten.
    Det finns alltid folk som måste gnälla och kasta skit. Du är bättre än dem. Vet det.

  4. Gun skriver:

    Vad tokigt det kan bli när man vill hjälpa till i all välmening. Jag gillar den här bloggen i alla fall:)

  5. Ramona skriver:

    Jag kan förstå reaktionen ibland entusiaster och vart det har lett till samt varför Corax går till angrepp, vad jag däremot tycker är tråkigt är naturligtvis att kritiken riktas till alla som på ngt sätt blivit indragna i det…

  6. Marcus skriver:

    Jag tycker inte du ska ta åt dig av tjafset Peter. Som du vet så har vi som var tänkta att läsa bloggen haft stor glädje av de texter som du skrivit och de bilder som du letat upp från de aktuella omgivningarna.

    Vi får spåna på en säkerhetslösning så att inte utomstående kommer in på bloggen om Johanna får för sig att fara dit igen 🙂

Lämna en kommentar