Förstår du mig?

Ni som läser den här bloggen och som har hängt med ett tag (ett litet tag i alla fall, eftersom jag inte ens bloggat i tre månader) ni vet ju att ett ofta återkommande tema är vilda djur. Ett annat tema som återkommer är det här med språkproblem. Jag har ju bott på lite olika platser i världen och detta att förstå och göra sig förstådd har ofta varit viktigt. Nästan överallt där jag varit har engelska varit min räddningsplanka ända tills jag lärt mig några fraser och ibland mer på det nya språket.

Men även om jag nog tycker jag behärskar engelska rätt bra så finns det även där vissa ord som jag ibland blir osäker på. Till exempel att säga orden ”Björn”, ”Öl” och ”Bar” (i betydelsen bar, naken, kal, blottad) på engelska med rätt uttal. Ibland blir jag verkligen osäker på hur det skall vara.

Bare Bear and Bear with Beer

Bare Bear and Bear with Beer

Jag brukar försöka påminna mig själv om att det inte alltid är så lätt det här med engelska heller. I synnerhet när jag som under tiden jag bodde i Kina ibland såg de konstigaste skyltar. Jag har bland annat bloggat om detta i inläggen ”Tji-Ne-Sis-Ka” och ”Kinapuffar”. En skylt som fick mig att först lite förskräckt titta mig omkring och sedan skratta högt var den här:

"Visa din bläckfisk, tack" ?????

"Visa din bläckfisk, tack" ??!!

Skylten är från Hong-Kongs tunnelbana och det visade sig senare, när jag hade fått mer information, att det inte var en felöversättning denna gången. ”Octopus” var i själva verket ett slags månadskort som används i tunnelbanan i Hong-Kong. Men som sagt, innan jag fått reda på detta så förväntade jag mig nästan att få se både män och kvinnor visa något som jag helst inte ville se. Inte i tunnelbanan i alla fall. På sätt och vis är det också intressant att tänka sig att det man inte förstår, både när det gäller språk och mycket annat, egentligen har att göra med att man inte har tillräckligt med kunskap om vad det egentligen handlar om.

Det gäller när man missförstår varandra också, trots att man talar samma tungomål. Hur många onödiga och tjafsiga diskussioner har man inte hamnat i som inte skulle ha behövt bli någonting alls om man bara hade tagit reda på mer innan man började höja rösten. Det finns ju faktiskt tillräckligt med olika åsikter att diskutera ändå, utan att behöva tjafsa om missförstånd.

bird

Mycket onödigt tjafs.

Men det är klart att det är viktigt att man kan tala samma språk ibland. Och inte bara tala det utan faktiskt också kunna uttala det på ett sätt så den andra begriper. Det skulle ju t.ex. med tanke på hur jag inledde inlägget, kännas lite pinsamt om jag gick in på en pub i England och högt och tydligt på engelska beställde ”Ett glas björn, tack” eller om en turist kom hit till Sverige och på engelska frågade ”Är det sant att det finns öl i skogen här i Sverige”?

Det finns naturligtvis också situationer när det helt enkelt inte får bli fel. Som när det gäller kommunikationen mellan flygplanspiloter och flygledare. Eller om det på grund av språkfel skulle uppstå situationer som den här i ett videoklipp från den tyska kusträddningen.

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Förstår du mig?

  1. anne skriver:

    Maken och jag har alltid pratat engelska med varandra och fortfarande efter 22 år (och min engelska är bra) så blir där språkkrockar ibland. Egentligen handlar det inte om språkkunskaper antar jag men snarare den kulturella betydelsen i ord, sådant man inte lär sig annat än genom att utsätta sig för det. Jag har nyligen också varit med om hur det mest artiga och neutrala och enkla mailet kan uppfattas som ett hån av den som inte kan engelska så bra att man förstår nyanser, meningar.

    För övrigt avstår nog även jag från att förevisas folks octopussies.;)

  2. Broder Anders skriver:

    Haha! Den där bläckfiskskylten har jag också stött på ett par gånger i Hong Kong.
    Fantasin tog små glada språng.

    Den ganska triviala förklaringen gjorde mig lite besviken, jag hade gärna sett en massa stressade Hong Kong-invånare bärandes på sina bläckfiskar i tunnelbanan.

Lämna en kommentar